CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 30, 2009

Ceritera Raya 2009..

Hari Raya datang lagi. Kali ini semua persediaan tertumpu kepada anak dara saya Qaisara Balqish. Oleh kerana tertalu menumpukan kepada Balqish, saya sendiri tidak sedar sepasang baju raya pun saya tidak beli/tempah untuk saya. Akhirnya beberapa hari sebelum raya saya membeli 2 pasang baju kurung untuk saya gayakan di hari raya. Suami masih sempat menempah sepasang baju melayu merah jambu dan membeli sepasang lagi berwarna krim. Ini kerana akhir-akhir ini suami banyak menghadiri majlis rasmi yang memerlukan suami berbaju mengikut tema majlis. Hari raya ini juga merupakan hari raya pertama saya bergelar ibu. Perasaan sukar digambarkan dengan kata-kata. Apatah lagi apabila Balqish menerima duit raya dari saudara mara. Rasa macam tak percaya pun ada. Tergelak suami melihat telatah saya yang kelam kabut nak menyimpan duit raya yang Balqish dapat.

Sepatutnya mengikut perancangan asal saya akan beraya di rumah kampung saya di Seri Menanti, Kuala Pilah tetapi menukar perancangan pada saat-saat akhir kerana adik beradik suami beraya dirumah mertua pula tahun ni. Yang tinggal hanya adik ipar saya dengan isterinya. Jadi malam sebelum raya saya bermalam dirumah mertua di Rantau. Bagi saya beraya dimana-mana tak mengapa asalkan saya bersama suami dan anak dara saya. Tahun ni adik beradik saya balik beraya di kampung Kuala pilah.


Ini gambar keluarga saya di pagi raya pertama di rumah mak mertua.


Bersama mak mertua saya dan isteri adik ipar saya, Elny. Bapak mertua saya tidak mahu bergambar jadi hanya mak saja yang ada dalam gambar ini.


Inilah adik ipar saya bersama isteri dan mak mertua saya. Oleh kerana ini tahun pertama mereka beraya sebagai suami isteri jadi mereka mengenakan baju nikah di pagi raya ni.


Tentulah Balqish yang paling bertuah pagi raya tu. Pagi-pagi lagi dah dapat duit raya dari PakCu nya. Tahun ni juga pertama kali saya tidak dapat menunaikan sembahyang raya kerana tiada siapa yang boleh menjaga Balqish.


Girang sungguh Balqish bersama Papanya. Tahun ni papanya memberikan duit raya RM1000 kepada Balqish. Seronok juga kalau tiap-tiap tahun macam ni...



Selepas beraya di rumah saudara mara belah suami, lewat petang hari raya pertama itu saya pulang ke Kuala Pilah. Sampai saja dah hari dah hampir malam jadi saya tidak kemana-mana. Balqish terus dikerumun oleh mak-mak saudaranya dan wannya. Ini gambar saya di pagi raya kedua di rumah kampung saya. Pagi tu baru lah saya beraya dirumah saudara mara terdekat.



Balqish bersama dengan mak saudaranya. Paling seronok tahun ni mak saudara dah kena sediakan duit raya untuk anak buah seorang ni...



Maklong saya dengan anak-anaknya. Dah bujang semuanya.. Balqish tumpang sekaki bergambar.


Ini gambar Balqish di rumah saya. Seronok melihat Balqish dah melangkah beberapa tapak. Lebih seronok mendengar Balqish membebel...



Majlis Berbuka Puasa Bersama Student & Profesor UM

Ini sebenarnya entry saya sebelum raya lagi. Malangnya akibat kesuntukan masa saya tidak dapat mengupdate blog saya sebelum raya. Majlis ini juga terjadi secara tidak sengaja. Hanya cakap-cakap mulut saja dan tak sangka ramai juga yang bersetuju untuk menyertainya. Terima kasih untuk semua yang memberikan kerjasama. Selain untuk berbuka puasa, majlis ini juga sebenarnya lebih kepada untuk mengenali sesama rakan dengan lebih rapat lagi. Maklumlah waktu dalam kelas tak dapat berbual lebih-lebih. Nanti kena leter dengan lecture pulak. Ini ada beberapa gambar yang sempat saya snap sebelum dan semasa majlis.


Ini adalah antara student kelas PDEBM 19. Ada yang tidak hadir dan ada juga yang tak muat dalam camera kecil saya ni...


Ini pulak adalah team yang bertanggungjawab menjayakan majlis berbuka puasa tersebut. Yang senyum ala-ala ning baizura tu namanya kak Aini, yang comel bertudung biru tu kak Zetty, yang kecoh dan kelakar tu kak Banun, berbaju putih dan pandai bergaya tu Kak Shida dan yang manja tu tentulah saya... Saya yang paling beruntung kerana antara mereka saya yang paling muda so dimanjakanlah....


Walaupun terdapat beberapa masalah teknikal semasa majlis bermula namun itu semua tidak membuatkan semua bermuram. Malah dengan kehadiran Dr Jamaludin dan Encik Yusof memeriahkan lagi majlis yang tidak seberapa ni.


Makanan yang disediakan memang sedap.... Banyak pilihan dan pelbagai version ada.. Saya sendiri beberapa kali bangun menambah makanan di pinggan...


Terima kasih juga untuk semua student non muslim yang turut serta dalam majlis tersebut. Antaranya Mel (berbaju merah) steven ng (berbaju oren) dan kak rajee (baju kelabu).


Tengoklah penuh pinggan atas meja kami. Jejaka hensome berbaju putih tu adalah profesor saya Dr Jamaluddin Mohd Yunus. Saya sangat sukakan cara beliau membuat penyampaian didalam kelas. Penuh dengan lawak jenaka dan contoh-contoh yang tidak pernah saya fikirkan. Sebenarnya semua nak tahu result dari dr Jamal untuk peperiksaan yang lepas. Saya sendiri berdebar-debar menanti result keluar. Maklumlah semasa exam tersebut saya berada dalam keadaan tidak selesa kerana diserang demam panas. Harap result saya ok...


Ini adalah Siti. Saya selalu mendapatkan khidmat nasihat dari beliau. Boleh dikatakan Siti ni macam pembantu peribadi Dr Jamal. So bolehlah kecek soalan peperiksaan nanti. Orangnya comel dan bersopan santun sangat. Bolehlah sapa yang nak buat isteri....


Yang berkaca mata tu Encik Yusof. Beliau adalah lecture baru yang akan mengajar subjek baru. Kelas akan bermula 3 Okt ni.. Tengok orangnya boleh tahan juga.. Kelakar macam Dr Jamal juga.


Snap lagi gambar kenangan bersama. Maklumlah bukan senang nak berkumpul macam ni. Banyak yang kami bualkan. Terutama dengan 2 orang lecture. Kalau di dalam kelas perbualan terhad, jadi dengan adanya majlis seperti ini, dapat mengeratkan lagi silaturrahim antara kami.


Ini snap terakhir sebelum kami pulang. Walaupun tidak berapa ramai yang menghadiri majlis ini namun tetap menggembirakan hati kami semua termasuk non muslim yang turut serta. Harap dimasa hadapan dapat diadakan lagi majlis seperti ini.




Friday, September 11, 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri Buat Semua...

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua rakan blogger saya. Dah ramai yang bertanya pada saya kad raya jadi saya mengambil jalan mudah menggunakan kemudahan canggih yang ada sekarang untuk mengucapkan kepada semua sekali. Saya ingin memohon ampun dah maaf sekiranya ada tulisan saya yang menyinggung hati dan perasaan mana-mana pihak. Semua yang baik datang dari Nya dan yang buruk datangnya dari saya.

Selamat Hari Raya Aidilfitri

&

Maaf Zahir Dan Batin




Thursday, September 10, 2009

Happy Birthday Abah...52thn...

Semalam saya membawa semua ahli keluarga saya berbuka di Hotel Royal Bintang Seremban. Kebetulan semalam 9.9.2009 adalah hari lahir abah saya yang ke 52 tahun. Jadi saya mengambil kesempatan untuk membawa abah saya berbuka diluar. Saya jarang berbuka diluar kecuali jika ada jemputan. Bukan apa, sejak ada penyakit H1N1 ni, saya takut hendak membawa Balqish dan Adlyn keluar ke tempat awam. Waktu berbuka saya tak sempat nak snap gambar makanan kerana saya hanya duduk menjaga Balqish yang semakin lasak. Semua makanan suami yang mengambilnya untuk saya. Jadi yang sempat snap adalah gambar ahli keluarga saya sahaja.

Ini saya dan adik ketiga saya, Sue.

Ini kakngah dan kakteh.

Yang ni tentulah my luv.... he..he...

Yang hensem itulah abah saya. Rasanya abah saya yang paling banyak makan sekali. Bubur lambuk aje 3 mangkuk abah makan. Yang kat tangan abah saya tu daging percik yang disalai. Sedap sungguh dicicah dengan kuah kicap.

Ini kedua-dua buah hati saya Adlyn dan Balqish. Si Balqish ni dah tumbuh gigi. Jadi kerjanya menggigit orang je.. Mungkin kerana gusinya gatal kot...

My family...

Tengoklah abah saya tu... tadi kat tangan daging percik, yang ni pulak kuih keria.. Memang semalam abah langsung tak berpantang. Air batu rasanya berjag-jag abah minum...

Inilah semua yang menghadiri majlis berbuka puasa ni. Balqish memang pandai berposing. Tengoklah tu... gaya macam dah pandai jalan je...he..he..

Lagi foto keluarga... tengok abah, kali ini air asam boi pulak kat tangan..

Mana-mana pergi Balqish memang jadi tumpuan. Semua berebut nak pegang dan dukung dia. Balqish dengan maksunya...

Ini dengan maktehnya pulak...

Ni waktu dah kenyang... Semua tersandar kekenyangan...

Ada rupa tak saya dengan abah...?

Balqish dengan atoknya...

Saya doakan abah saya akan sihat tubuh badan dan panjang umur. Sentiasa dimurahkan rezeki dan diberkati olehNYA. HAPPY BELATED BIRTHDAY DAD... i Love You so much...



Tuesday, September 8, 2009

4 Jam Sebelum Masuk Dewan Peperiksaan..

Pada 5/9/2009 yang lepas, saya menghadapi peperiksaan saya yang pertama di Universiti Malaya. Memang rasa tension sangat. Maklumlah dah lama saya tak menghadapi peperiksaan. Minggu tu saya tak lalu makan sbb terlalu risau memikirkan bentuk soalan yang akan keluar nanti. Yang membuatkan keadaan saya bertambah teruk adalah demam yang tinggi sampai 40'celcius. Nasib baik 2 hari sebelum peperiksaan demam saya dah kebah. Cuma tekak yang masih bernanah dan bengkak.


Tengokla tu... Orang lain sibuk mengulangkaji saya sibuk bergambar...


Satu lagi posing saya masa orang lain sibuk discuss... Saya dah pening masa ni sebab tak larat nak masuk ilmu banyak-banyak dalam satu masa.


Yang berbaju hijau tu kak Banun toukeh ikan pekasam, baju merah Kak Shida, yang berdiri Kak Zeti dan yang baju biru tu kak Aini. Dalam ramai-ramai tu saya yang paling muda sekali...


Yang tengah control macho tu abang Shanif.. Berpengalaman selama 10 tahun dalam bidang perubatan. Tengoklah Kak Banun tu, orang nak ambil gambar dia, dia nak ambil gambar kita pulak...


Kak Shidah dah mula pening kepala... Dia kata susah betul dah tua-tua nak belajar... Kak Aini ni suami dia mat saleh...


Thanks kat Kak Zeti sebab banyak bantu saya cari info. Almaklumlah saya last minute baru dapat tengok buku sebab demam. Bukan main lentok kepala saya...


Ni taukeh ikan pekasam... Terima kasih juga sebab siap printkan nota dan fax kat saya. Jasa dan budi kak Banun saya simpan sampai hujung nyawa....


Akhirnya apa yang saya resahkan telah berlalu. Alhamdulillah... peperiksaan itu tidaklah sekejam yang saya sangka. Walaupun saya hanya dapat mengulangkaji hanya 2 hari sebelum hari peperiksaan, tapi atas bantuan rakan-rakan yang baik hati saya dapat menjawab soalan dengan lancar (tapi tak tahulah betul ke salah). Saya harapkan saya akan mendapat gred terbaik kali ini. Insyaallah...