CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, June 26, 2009

Minggu Yang Memenatkan...

Minggu ni berturut saya ke pejabat. Selain dari menyiapkan kerja yang terbengkalai saya juga dapat menyelesaikan beberapa urusan mengenai lesen kontraktor saya yang akan tamat tempoh bulan ini. Sebetulnya saya tidaklah berhasrat untuk meninggalkan terus alam pekerjaan saya selepas saya mendapat Balqish tapi saya rasa saya rugi andai tidak dapat melihat perkembangan Balqish membesar. Rasa puas bila setiap hari saya dapat melihat perubahan tumbesaran Balqish. Oleh kerana sekarang Balqish sudah berusia 7 bulan, rasanya sekarang adalah masa yang sesuai untuk saya memulakan kerja saya semula. Apatah lagi Kakngah adik saya menawarkan diri untuk menjaga Balqish semasa ketiadaan saya (saya takut nak menghantar Balqish ke nurseri).

Hari pertama ke pejabat, mata saya dah mula berpinar-pinar melihat meja yang penuh dengan fail dan surat menyurat yang perlu saya tandatangani. Saya tidak tahu fail mana yang harus saya capai dulu. Pening kepala saya bila terpaksa review benda yang sudah 2 3 bulan berlalu. Tidak cukup dengan documentation yang terpaksa saya uruskan, tengahari pula saya terpaksa pergi ke site untuk melawat tapak projek. Dengan cuaca yang tidak menentu dan keadaan persekitaran yang tidak menyenangkan membuatkan saya rasa macam nak pulang ke rumah dan tidur. Situasi ini adalah situasi yang sama ketika mula-mula saya menceburkan diri dalam bidang ini. Penat usah ceritalah.. rasa nak berjurai air mata bila kaki rasa nak patah (mungkin badan dah berat kot...)

Dalam perjalanan balik ke rumah lewat petang, saya dah rasa penat yang amat sangat. Mungkin keadaan saya yang tidak berapa sihat lagi membuatkan badan rasa lesu dan tak bermaya. Planning saya sampai rumah nanti nak tidur sebentar. Tapi sampai aje di pintu rumah, bila terlihat Balqish yang terlompat-lompat memanggil saya hilang rasa penat yang beria tadi. Sendi yang longgar tadi langsung tak terasa. Apa yang saya tahu, saya nak bergurau dulu dengan Balqish. Sekarang saya tahu perasaan ibu-ibu yang terpaksa meninggalkan anaknya di rumah2 orang untuk dijaga dan nurseri. Perasaan itu lebih-lebih lagi bila ianya anak pertama dan masih baby lagi.

Masuk hari ke dua dan seterusnya, fail sudah mula surut dari meja saya. Dalam masa yang sama juga, tapak projek pun harus saya lawati. Namun alah bisa tegal biasa. Segalanya tidak menjadi masalah buat saya lagi. Cuma minggu hadapan saya diminta menghadiri kursus selama empat hari di Oakland. Mujur ianya diadakan di Seremban. Jadi tak perlulah saya tidur di hotel selama empat hari tersebut. Jadual saya sudah mulai penuh dengan aktiviti dan kursus-kursus yang terpaksa saya hadiri sehingga lepas raya nanti. Segalanya saya susun agar tidak bertindih dengan tarikh-tarikh penting. Contohnya tarikh check up Balqish atau tarikh percutian keluarga yang telah dirancang awal.

Hari ini ada 8 sebutharga yang telah siap saya kirakan harganya. Hampir jam 7 .30 juga saya sampai dirumah. Walaupun minggu ini minggu yang meletihkan tapi saya puas saya telah berjaya menyusun atur kerja saya semula yang telah hampir 7 bulan saya tinggalkan dalam masa kurang dari seminggu. Kira masih belum berkarat lagilah otak saya ni..

Terima kasih kat adik saya kerana sudi menjaga Balqish untuk saya. Juga buat suami kerana masih mempercayai lagi kebolehan saya sehinggakan suami memberi beberapa kerja penting dan meminta saya menyelesaikannya. Saya berdoa pada Tuhan agar memberi saya kesihatan tubuh badan (walaupun badan saya lemah lagi) untuk terus berusaha mencari rezeki untuk keluarga saya. Kerja itu satu ibadah. Akan saya laksanakan dengan bersungguh-sungguh untuk memperolehi rezeki yang halal. Terima kasih juga buat sahabat saya Aisyah Malek kerana sudi datang sendiri ke pejabat untuk menghantar hadiah harijadi buat saya.

Tuesday, June 23, 2009

Kasihnya Ibu..

Hari ini 23 Jun merupakan tarikh kelahiran arwah ibu saya. Jika arwah ibu masih ada usianya menjangkau 51 tahun pada tahun ini. Pada tarikh ini juga tahun lalu arwah ibu saya menyambutnya di Hospital Pantai Ayer Keroh, Melaka. Tak sangka begitu pantas masa berlalu. Pejam celik pejam celik rupanya sudah hampir setahun arwah ibu meninggalkan saya. Sedari semalam hati saya tidak tenteram. Cuba menyibukkan diri dengan bermain bersama Balqish namun hati tetap hiba. Saya fikir saya seorang yang sangat kuat semangat. Namun saya sedar saya tidak setabah yang disangka. Rupanya pemergian ibu membawa separuh semangat saya. Mujur Balqish ada menjadi pengganti. Dengan diri yang tidak bersih membuatkan saya menjadi tidak tentu arah. Saya tidak dapat sembahyang dan mengaji untuk menenangkan hati. Lantas emosi seringkali menguasai diri.

Dulu hati sering tertanya-tanya, mengapa saya diserahkan kepada saudara untuk dibela. Mengapa ibu tidak mahu menjaga saya seperti ibu menjaga adik-adik saya yang lain. Dipelihara dalam suasana yang berbeza seringkali membuatkan saya kekok dihadapan adik beradik sendiri. Segala yang berlaku sewaktu zaman kecil saya di rumah saudara semuanya saya telan sendiri. Walau sedih, hiba, gembira, terasa dan bermacam perasaan didada, saya jadikan azimat untuk menempuh alam remaja. Sayangnya saya pernah tergelincir di zaman remaja akibat pemberontakan yang berlaku dalam diri saya. Bertahun terkurung di dunia ciptaan mak saudara membuatkan saya tidak sabar mencari haluan dan kegembiraan sendiri apabila umur sudah cukup menginjak dewasa. Ketika itu perasaan sayang pada ibu amat kurang sekali. Apa yang penting hati dan perasaan terluka saya kerana penyerahan yang ibu lakukan. Benarlah kata orang, cinta itu sangat besar pengaruhnya. Kerana cinta saya pada kekasih (kini suami saya), saya mula berpaling pada kasih sayang seorang ibu. Suami yang ketika itu menjadi kekasih hati saya sangat rapat dengan ibunya menjadikan saya termalu sendiri. Alangkah ruginya saya menghabiskan hidup saya dengan menyalahkan ibu dengan kesalahan yang belum tentu benar salahnya. Akhirnya kebenaran terbentang jua... meninggalkan kesan mendalam dalam hidup saya.

Saya mula mengenali ibu sendiri setelah saya selamat diijabkabulkan. Segala-galanya begitu jelas. Semua yang ibu lakukan pada saya hanya kerana rasa kasihnya. Ketika saya sakit kerana keguguran yang berkali-kali, ibulah yang sanggup memasakkan saya dan menjaga saya seperti saya sedang berpantang. Begitu juga ketika saya terpaksa dibedah, ibulah yang memandikan saya dan mencuci setiap inci tubuh badan saya tanpa mengeluh sedikit pun. Ketika itulah kasih dan sayang saya tumpah pada ibu. Segala yang saya lakukan hanya untuk ibu dan suami. Semuanya indah sehinggalah tarikh keramat itu datang...

Bermula dengan jatuh dalam bilik air pada 7 jun 2008 sehinggalah 26 Julai 2008, saya menjaga ibu dengan sepenuh hati saya. Saya fikir inilah masa dan saatnya saya membalas segala yang pernah ibu lakukan untuk saya. Walaupun ketika itu ibu sudah tidak dapat mengingati saya lagi namun saya pasti ibu tahu saya sayangkannya. Saya lakukan tugas rutin tanpa mengeluh walaupun berkali-kali najis ibu terkena pada muka dan badan saya. Saya tahu kalau ibu tidak strok, tentu saja ibu tidak akan sebegitu. Ibu sentiasa mahu kelihatan cantik dan pandai bergaya. Penampilan ibu sering mendapat pujian rakan-rakannya. Saya pun kadang-kadang kagum dengan aura yang ibu tonjolkan. Sentiasa yakin dan peramah orangnya.

Kini semuanya tinggal kenangan buat saya. Hari ini saya lalui dengan penuh kepayahan. Saya hanya mampu berdoa di dalam hati agar Tuhan mengampunkan dosa-dosa saya pada ibu dan memberi kemudahan kepada ibu di sana. Banyak yang saya kesalkan namun untuk menyesalinya tidak berguna lagi. Apa yang penting terus mendoakan kesejahteraan ibu disana dan menyuburkan rasa kasih yang ibu tinggalkan. Kasih ibu membawa ke syurga...

Pada sahabat semua, hargailah ibu semasa hayat masih ada. Berbuat baiklah kepada mereka. Sekiranya kebajikan mereka terjaga, insyaallah segala yang kita lakukan akan success dan berjaya berkat doa mereka.. Bagi saya walaupun ibu sudah tiada selain doa yang tidak putus-putus hanya kasih sayang yang terus saya tanamkan dalam jiwa adik-adik dan anak saya. Sehinggakan Balqish yang tidak pernah berjumpa neneknya pun sering saya ceritakan mengenai perilaku neneknya. Saya mahu Balqish mengenali dan merasai kasih neneknya walaupun neneknya telah tiada. Untuk arwah ibu.... Al-fatihah...


Monday, June 22, 2009

Selamat Bertunang Kakteh...

Baru-baru ini iaitu pada 7 Jun 2009 berlangsung majlis pertunangan adik bongsu saya. Pada mulanya majlis diberitahu akan diadakan di rumah saya tetapi ditukarkan ke rumah arwah ibu saya pada saat-saat akhir. Sebelum majlis pertunangan berlangsung, kami empat beradik bersungguh-sungguh menyiapkan hantaran kedua-dua belah pihak. Ini kerana tunang adik saya berasal dari sabah. Jadi menyukarkan mereka membawa hantaran menaiki kapal terbang. Terpaksalah saya dan adik-adik yang lain menyiapkan untuk mereka sekali. Alhamdulillah.. segalanya siap seperti yang dijadualkan.


Inilah bakal mak mertua adik saya yang datang dari Sabah. Malangnya bakal ayah mertua adik saya pula jatuh sakit sebaik tiba di semenanjung.


Ini ketika adik kedua saya menerima sepersalinan kain sebagai hadiah kerana langkah bendul. Cuak juga bakal adik ipar saya bila kakngah minta Myvi sebagai ganjaran.. Berpeluh satu badan.. Last-last bila minta kain aje barulah senyum panjang


Yang ni pulak adik ketiga saya ketika menerima sepersalinan juga. Kalau kakngah minta Myvi sebiji, kaklang pula minta Kenari..


Baru saya perasan date dekat gambar ni lain. Mungkin suami saya lupa mengupdate agaknya camera ni. Meriah sungguh saat-saat ni. Bila selesai saja cincin tunang tersarung di jari adik saya, terasa hilang segala penat ketika bertungkus lumus menyiapkan majlis ini. Air mata saya tumpah lagi di majlis ini. Kalaulah ada arwah ibu... pasti kemeriahannya berganda...


Inilah keluarga kecil saya.. Balqish dah mula meragam kerana ramai yang mengomol pipinya.. Memang comel Balqish hari ini.. apatah lagi ketika menggayakan baju gaun pemberian kak norhayati berahim..


Inilah tunang adik saya. Namanya Awang Mukmin. Mulanya suami saya kata tak boleh datang tapi kalau tunang adik saya tak datang mesti sesat barat keluarganya mencari rumah saya. Inipun gambar curi-curi semasa keluarga dari sebelah hendak berangkat pulang.


Bergambar kenangan setelah selesai semua tetamu pulang. Inilah ketiga-tiga adik buah hati saya. Tanggungjawab menjaga mereka terletak di bahu saya dan suami sekarang.


Lagi gambar adik saya bersama sebahagian hantarannya..


Saya menyelit mengabadikan gambar saya selepas selesai majlis menyarung cincin. Sama cantik saya pada hari tersebut (perasannye... he..he...)
Terlanjur saya memasukkan entry mengenai majlis pertunangan adik saya ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang menjayakan majlis saya pada kali ini. Tanpa saudara mara terdekat, kesemua kenalan arwah ibu saya yang sanggup datang sehingga ke lewat malam dan rakan-rakan saya dan keluarga pasti majlis saya tidak akan semeriah ini. Walaupun tarikh 7 Jun ini jatuh pada hari keramat pada kami sekeluarga (tarikh ini adalah tarikh ibu saya jatuh di dalam bilik air) namun demi kerana adik bongsu kesayangan saya, saya ketepikan rasa hiba dan menguruskan majlis sebaik mungkin. Dan inilah hasilnya... Doa saya semoga adik saya kekal hingga ke hujung nyawa bersama pasangan pilihannya.. Tempuhilah alam pertunangan ini dengan penuh kesabaran kerana banyak sungguh dugaan dan cabaran yang akan dilalui..
P/S : Bila la agaknya buah hati adik saya yang kedua dan ketiga nak masuk meminang agaknya?

Sunday, June 21, 2009

Aksi Anak Dara Saya Dalam Walker...

**Aksi Yang Pertama **

** Aksi Yang Kedua **

** Aksi Yang Ketiga **

** Aksi Yang Keempat **

** Aksi Yang Kelima **




Miss You Abah...

Agak lama saya termenung di depan PC ni dan berfikir mengenai abah saya. Segala yang cuba saya sampaikan mengenai abah saya dirasakan serba tak kena dan tidak jadi. Entah mengapa saya tidak dapat menulis mengenai abah saya.
Cuma saya berharap, walau dimana abah saya berada dia akan sentiasa sihat dan gembira. Saya sentiasa mengharapkan kepulangannya dengan tangan terbuka. Dan saya amat merindui kasih sayang dari abah saya walaupun saya telah mempunyai suami. I'm miss him so much...


Hari Lahir Saya...

Sambutan hari lahir saya kali ni disambut sehari lebih awal iaitu pada 17 Jun bertempat di sebuah restoran di pinggir bandar seremban. Restoran yang telah beberapa kali saya kunjungi sentiasa buat saya senang dengan layanan yang diberikan. Bezanya sambutan hari lahir saya kali ini langsung tidak saya sedari pada mulanya. Saya tidak tahu bila masanya suami saya membelikan hadiah buat saya dan adik-adik saya membelikan kek buat saya. Padahal saya menaiki satu kereta dengan mereka. Bersama-sama saya dan keluarga, suami juga menjemput sahabat karib saya dan suami iaitu Balong Nizam dan Kaklong Jana. Kali ini mereka membawa kesemua anak-anak bersama. Memang meriah walaupun sederhana. Walaupun begitu hati saya tetap hiba kerana arwah ibu saya tidak ada bersama. Juga seorang lagi sahabat karib saya Kakngah Razia dan Bangah Hisam. Oleh kerana telah selalu bersama-sama walau kemana-mana, sudah tentu ketidakhadiran mereka buat majlis seperti ada kekurangannya.

Gembira saya dengan kejutan ini. Senyum pun lebar sampai ke pipi. Yang sedang menunggu sambil menongkat dagu tu adalah anak kaklong Jana yang bongsu, Dini. Mungkin Dini tak sabar nak makan kek tersebut sedangkan aunty shellynya sibuk bergambar.

Walaupun kek belum dipotong, namun krimnya dah sampai ke mulut Balqish. Biasalah kalau pasal makan, Balqish mesti tak nak kalah... Rasa macam kanak-kanak lagi bila disuruh tiup lilin.

Rasanya adik bongsu saya yang buat Peace ni dah boleh kawin lum? Sebabnya dialah yang bertunang tempohari. Tapi perangai masih macam budak-budak lagi. Tengoklah Dini tu tunggu kek dengan sabar...

Tengok la Balqish..... (sorry la memang banyak gambar saya aje sbb mereka snap gambar saya je)

Yang ni lagi buat saya terkejut. Sehari sebelum saya mendapat hp Nokia E75 dari suami, saya menunjukkan keratan akhbar pasal hp ini. Tak sangka keesokkan harinya saya dapat hp ni dari suami sempena hari lahir saya. Thank you hubby....

Ini pula kiriman hadiah dari Kakngah Razia buat saya. Terima kasih kerana still mengingati hari lahir saya. Saya terima beberapa hari selepas hari lahir saya.

Inilah Kaklong Jana.. masih lagi cantik walaupun telah berusia 40an. Still maintain dan anggun lagi. Terima kasih kak!!!! Kaklong jana ni sedang mengidam anak perempuan sebab telah memiliki anak lelaki 3 orang. Saya doakan moga-moga tahun ni ada rezeki.. Amin..

Orang kuat majlis malam hari lahir saya. Terima kasih yang tidak terhingga suami tersayang. Sayang abang selalu!!!!

Buat mJustify Fullereka yang mengirimkan sms dan mms pada saya, seperti biasa terima kasih kerana masih mengingati hari lahir saya. Persahabatan merekalah yang banyak membahagiakan saya. Kepada adik-adik saya, kasih sayang kaklong tidak bersempadan pada kalian semua. Saat suka dan duka yang kita kongsikan bersama adalah saat-saat terindah dalam hidup kaklong. Percayalah... walaupun tanpa ibu kita masih lagi saling memerlukan dan kaklong sentiasa bersedia menghulurkan tangan andai kalian memerlukan....

Sambutan Hari Ibu Untuk Saya..

Walaupun agak terlewat saya mengupdate blog ini, namun saya tetap ingin mengabadikan beberapa keping gambar ketika suami dan adik-adik membuat sambutan hari ibu untuk saya. Walaupun hanya makan-makan kecil di restoran sahaja namun besar ertinya buat saya yang pertama kali menyambut hari ibu pada tahun ini. Bertambah gembira hati saya dengan kehadiran adik-adik saya walaupun kakngah kurang sihat dan esoknya kakngah dimasukkan ke hospital kerana demam denggi.

Inilah wajah ceria saya kerana menyambut hari ibu buat pertama kali.

Terima kasih buat suami atas segala yang telah dilakukan. Suami menghadiahkan gelang buat saya tapi saya terlupa snap la.

Kalau kemana-mana, saya tak perlu sentiasa dukung Balqish kerana mak-mak sedaranya akan sentiasa menawarkan diri. Yang baju merah tu bakal adik ipar saya.

Ini adik ketiga saya. Masa menyusu pun saya tak perlu memegang Balqish. Cuma bila menangis sahaja mereka akan menyerahkan kepada saya dan kerja sayalah memujuk Balqish.

Perasaan saya kali pertama mendengar suami berkata "selamat hari ibu, sayang" buatkan air mata saya hampir mengalir. Sekian lama kami menantikan kehadiran cahayamata pengubat lara akhirnya segalanya menjadi pada tahun ini. Tentu sekali selepas hari ibu ada sambutan hari bapa pula. Harapan saya agar saya dan suami dapat mendidik Qaisara Balqish menjadi seorang anak yang soleh, dan berilmu agama yang tinggi... Amin....

Friday, June 19, 2009

Saya Kembali...

Agak lama juga saya tidak dapat mengisi laman blog saya ini. Bukan sahaja kerana kesibukan namun ada beberapa perkara yang berlaku akhir-akhir ini. Banyak juga peristiwa yang berlaku dalam penyepian saya kali ini. Bermula dengan majlis pertunangan adik saya yang telah selesai sehinggalah kepada tahap kesihatan saya yang merosot tiba-tiba.

Semalam 18 Jun adalah hari lahir saya. Hari yang saya sendiri tidak ingat dan tidak saya tunggu. Alih-alih diraikan dalam sebuah majlis yang sederhana dan dihadiri beberapa orang kawan rapat dan keluarga. Insyaallah... nanti saya update gambar birthday saya di masa akan datang.

Terima kasih pada sahabat saya yang tidak putus-putus memberikan semangat pada saya disaat saya benar-benar merasakan kehilangan. Juga buat mereka yang sentiasa call/sms saya untuk bertanya khabar, sekalung penghargaan buat mereka. Buat yang sering melewati blog saya ini, insyaallah blog ini tidak akan sunyi lagi kerana saya telah kembali...