CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, November 24, 2008

Hari Pertama Di Kepulauan Bali..

Pada 19 November 2008 yang lalu, saya dan suami serta empat orang kawan lagi telah bercuti di Bali. Ini adalah percutian pertama saya pada tahun ini. Sebenarnya hati saya berat untuk meninggalkan adik saya namun apakan daya percutian ini telah lama dirancang iaitu sebelum arwah ibu saya sakit lagi. Saya sebenarnya memang suka bercuti. Dan rakan-rakan mencadangkan saya bercuti di Kepulauan Bali. First impression saya tentang bali adalah bali adalah sebuah kepulauan yang kaya dengan kepercayaan ugama. Dimana-mana saya melihat kuil dan patung. Di Bali 90% penduduknya beragama Hindu. Penuh dengan patung-patung dan buluh-buluh yang dijuraikan dengan daun pandan.


Saya ketika dalam perjalanan ke Bali. Waktu ni saya baru bangun dari tidur. Mata pun masih bengkak lagi. Perjalanan dari LCCT ke Denpasar mengambil masa selama 3 jam. Oleh kerana tiket kami pada awal pagi jadi saya mengambil kesempatan untuk melelapkan mata sebentar di dalam pesawat.

Saya tinggal di Adi Dharma Cottage. Sampai saja di bilik, perut sudah mula berkeroncong. Apa lagi kami pun mula membuka bekal yang kami bawa untuk mengalas perut. Lapar tak lapar habis jugalah 2 buku roti gardinear yang saya beli di 7eleven di Seremban.

Saya sangat takutkan tebing yang tinggi sebegini. Tapi suami saya menyuruh saya mengambil gambar kenangan. Nak tak nak terpaksalah saya senyum walaupun saya sangat takut waktu ini. Tempat ini namanya Ulu Watu. Mempunyai tebing yang sangat tinggi. Kata tour guide saya kalau ada tsunami pun tak mungkin ombak akan naik setinggi tebing ini.

Bali memang terkenal dengan lautnya yang cantik. Sayangnya sepanjang 4 hari 3 malam di Bali saya tak sempat nak mandi laut. Ini kerana masa banyak dihabiskan didalam kenderaan. Perjalanan dari satu tempat ke tempat yang lain agak jauh. Saya dan suami sewaktu di tebing Ulu Watu.

Ini makan malam pertama kami. Sungguh romantik dengan angin sepoi2 bahasa ditambah dengan deruan ombak. Habis kasut saya masuk pasir. Duduk pun tenggelam kerusi kerana pasirnya yang sangat halus. Kami menghabiskan hampir RM 300 untuk makan malam ini.

0 comments: