CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, October 20, 2008

Menjahit Manik

Sebelum arwah ibu saya meninggal dunia, satu-satunya ilmu yang sempat arwah ibu saya turunkan adalah menjahit manik. Ilmu itu diturunkan kepada adik saya. Sekarang adik saya banyak menjahit manik untuk kawan-kawannya. Baju-baju saya pun banyak yang adik saya jahitkan. Tapi adik saya ni ada migran. Sian tengok dia menjahit lepas tu kena makan panadol. Ini antara baju-baju yang adik saya jahit. Itupun saya curi-curi ambil gambar.

Kalau setakat lengan satu hari boleh siap 2 3 pasang ikut corak. Ada corak tu saya tengok sekejap je adik buat. Wah.. kira dah mahir la tu..



Corak ni kat baju adik saya. Tapi lepas siap baju ni berhari-hari makan panadol sakit kepala. Saya tengok pun sakit sebab maniknya halus-halus.

Ni baju saya. Kebiasaannya saya hanya buat lengan sahaja kerana saya memakai tudung. Lagipun rimas la tersangkut-sangkut kat rantai. Baju ni baju lama tapi saya minta adik saya jahit manik kerana saya nak pakai masa raya ni. Maklumlah saya tak buat baju raya tahun ni.
Rata-rata kawan-kawan yang menghantar baju untuk dijahit manik berpuas hati dengan jahitan adik saya. Tapi saya lah yang serik sebab kena pergi beli manik ikut warna baju. Kalau sepuluh baju yang nak dijahit, sepuluh la yang saya bawa kekedai. Apapun saya sentiasa menyokong apa saja yang adik-adik saya lakukan. Semoga kemahiran yang arwah ibu saya ajar ini tidak diperam begitu saja.
Posted by Picasa

0 comments: